Vrijwilligers

Stichting Neverland organiseert jaarlijks een kampweek voor ruim 60 kinderen van 5 t/m 12 jaar.
De vrijwilligers van de kampweek hebben een aantal verantwoordelijkheden:

• het programma voor een kampweek organiseren
  • het voorbereiden van de spellen die gedurende de week worden uitgevoerd
  • de aankleding van de accommodatie bij aanvang van de kampweek
  • het schoonhouden van de accommodatie tijdens de kampweek
  • het begeleiden van de kinderen tijdens de kampweek.

Binnen een kampweek bekleden de vrijwilligers de volgende functies:

Weekco: de weekcoördinator. Deze persoon heeft tijdens de voorbereiding en tijdens de kampweek een voorzittende taak. Hij/zij houdt het overzicht, zorgt dat de taken door de vrijwilligers worden gedaan, is tijdens de kampweek de hoofdverantwoordelijke, neemt tijdens de kampweek (samen met de andere vrijwilligers) belangrijke beslissingen. Er is een weekcoördinator voor de jongste kinderen (5 t/m 8 jaar) en een weekcoördinator voor de oudste kinderen (9 t/m 12 jaar)

EHBO’er: 1 vrijwilliger. Deze persoon dient een EHBO’er te zijn en draagt zorg voor de gezondheid van de kinderen tijdens de kampweek: hij/zij verstrekt de medicijnen, treedt op bij ongelukken, is verantwoordelijk voor EHBO-benodigdheden.

Sport & Spel: 4 vrijwilligers. Deze mensen verzorgen tijdens de kampweek de spelen en beheren de Sport&Spel materialen. Tijdens de voorbereiding coördineren zij de totstandkoming van het programma, en nemen ze deel aan de Sport en spel-commissie.

Manus: 1 vrijwilligers. Deze vrijwilliger is tijdens de kampweek verantwoordelijk voor allerlei huishoudelijke taken zoals: het klaarmaken van de eetzaal voor het eten, het verdelen van het eten, het beheer van de ‘kampwinkel’, het schoonhouden van de accommodatie, het managen van de keuken, het zorgen voor water of limonade bij de spellen, het klaarzetten van ‘rugzakjes’ voor activiteiten buiten het kampterrein enzovoorts.

Vliegende keep: 4 vrijwilligers. De vliegende keeps hebben een gecombineerde functie: waar nodig zal hij/zij de manus bijstaan, en bovendien kan hij/zij ingezet worden bij het begeleiden van kinderen tijdens activiteiten. Een vliegende keep springt bij waar nodig, zo kan hij/zij een groepsleiding vervangen, een spel begeleiden of andere noodzakelijke activiteiten doen. De vliegende keep is vaak een meer ervaren vrijwilliger die het kamp goed kent.

Groepsleiding: 2 vrijwilligers per groep kinderen (in totaal 16 vrijwilligers). De groepsleiding draagt de hele week zorg voor een vast groepje kinderen. Dit houdt in dat zij de kinderen begeleiden vanaf het moment dat ze opstaan totdat ze slapen.

Ook is er tijdens de kampweken een persoon die op afstand beschikbaar is voor adviezen en voor het reilen en zeilen van de kampweek: de externe kampcoördinator, of kampco. Het is de bedoeling dat deze persoon losstaat van de kampweek zelf, en elke dag beschikbaar is voor het oplossen van eventuele problemen. De kampco leidt gedurende het jaar de vergaderingen en zorgt ervoor dat de taken tijdens de week verdeeld worden over de aanwezige vrijwilligers.

Wat wordt er verwacht van (nieuwe) vrijwilligers?

• affiniteit met kinderen
  • enthousiasme
  • verantwoordelijkheidsgevoel
  • “commitment”